Ur Självkänsla nu!

..... det sorgliga är ju att vi alldeles för ofta säger ja till någonting vi egentligen inte vill göra eller ens mår bra av att göra, bara för att andra ska tycka om oss. Eller för att vi är rädda att de ska bli besvikna på oss. Men vi kan inte gå igenom livet utan att göra andra besvikna, de har ju sina förväntningar, drömmar och mål. Det är oundvikligt att olika att olika individersambitioner ibland kolliderar. Vi kan inte alltid vara överens med alla om allting, vi kan inte heller bli omtyckta av alla människor hela tiden.
Det är viktigt att vi säger ifrån när vi känner att någon gör någonting mot oss som vi inte tycker är okej.
Jag hör ofta saker i stil med: "Han borde ha förstått att det inte passade sig", eller: "Hon borde väl ha fattat att jag blev ledsen när hon sa sådär". Kanske är det ibland sant att det "borde" förstå det ena eller det andra, men om de nu inte gör det så är det vår skyldighet att meddela dem var vi står. Om vi nu satt upp mål att ha en god självkänsla är detta viktigt för oss. Vill vi bli lyckliga måste vi stå upp för oss själva....

.... Om jag tycker en människas tröja är ful så är det ju min åsikt och inte sanningen. Den åsikten är inte så viktigt så att jag måste vädra den, då den kan såra....


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Ditt namn tack!:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (ej nödvändigt)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0