Markberedning

Vissa vet inte vad markberedning är, kom jag på när jag skrev förra inlägget.. Ska sammanfatta lite kort..
Letade bilder på google, men hittade inga bra bilder, så dem jag lägger upp får duga!
Så ja, bilderna är lånade från google!

Markberedning finns i olika varianter, man kan använda sig av Harven, fläckning och högläggning. Finns säkert annat också, men inget jag kommer på nu. Detta är väl då det vanligaste..
Markberedningen är till för att ge bättre överlevnad hos plantor och frön. Man frilägger jord, så då minskar ogräs och örter som kommer och "stör" plantorna och frönas tillväxt.
Det gör de även lättare att plantera plantorna!


Detta är då Harven!
De där runda sakerna, dem snurrar runt och drar två fåror efter sig.
Tycker inte om denna typ av markberedning. Skogen blir så ful av de där fårorna. Ser helt enkelt ut som att någon varit där och förstört skogen istället för att "hjälpa" den..


Ja, resultatet.. Fint? Inte i mina ögon i alla fall...





Det här är mer till högläggning.. Så här ser ju dock inte Fredriks å Kjells ut.. Inte allt i närheten.. Dem har kvar skotarvagnen och har "klorna" i midjan.. alltså mellan traktorn och vagnen.
Klorna går neråt, tar tag i mossan och drar hem bit, sen släpper klorna mossan. Så går det, upp och ner, drar upp mossa och släpper den.
Detta ger små högar. Såg för någon vecka sedan ett hygge som Fredrik körde förra året? Hur fint som helst! Man kunde knappt se att dem kört högläggning där! Me like!
Hittade dock inga bilder på resultat av högläggning, men jag får helt enkelt ta bild i framtiden och visa! Kanske inte så snyggt i början, men satan vad fint resultat de var på hygget jag såg när det fått ligga ett år!

Så, om jag skulle äga skog, då skulle jag LÄTT använda högläggning, och Fredrik som kör så klart ;) hehe

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Ditt namn tack!:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (ej nödvändigt)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0